Hvad er Extensions?

Alle snakker om Dynamics NAV og Extensions men hvad er det så? Jeg beskriver her ganske kort hvad Extensions er og hvorfor det betyder noget for dig at blive opgraderet så dit system følger med fremtiden.

Extensions (udvidelser) er en nye måde at tilrette Dynamics NAV på. Før i tiden kunne du bede din NAV leverandør om at tilrette forskellige løsninger i præcist DIN database. Du beder for eksempel om fire nye felter på Debitorkortet; ”Sidste Kontakt Dato”, ”Næste Kontakt Dato”, ”Næste Aktivitet” og ”Bemærkning”. Dette er fire felter som du ønsker i dit system for at dine sælgere kan taste oplysninger her for at fremme salgsaktiviteterne.

Din NAV leverandør tilretter direkte i tabellen for debitor (Tabel 18 Customer) de fire felter således:

Sidste Kontakt Dato (Datofelt)
Næste Kontakt Dato (Datofelt)
Næste Aktivitet (Valgfelt) med mulighederne Telefon, Mail eller Besøg
Bemærkning (Tekstfelt)

Udover at oprette felterne i tabellen for debitor så skal felterne indsættes i en formular; Debitorkort for at brugeren skal kunne indtaste oplysninger. I dette simple eksempel skal altså rettes i debitor tabellen og på debitor formularen. Din NAV leverandør glemmer imidlertid at skrive dokumentation på disse to tilrettede objekter så ingen ved i realiteten hvad som er ændret i dit system.

Skal din løsning opgraderes så skal en konsulent gennemse din database for tilretninger og sammenlignede databasen med en standard database i den version du benytter. Hvis der ikke er dokumentation så kan det tage tid og det vil du skulle betale for. Alle de tilretninger som du har fået lavet skal laves i den nye version før du er køreklar igen såfremt du ønsker at opgradere.

Hvad gør Extensions? I fremtidens Dynamics NAV ændres ikke et komma i standard systemet; alt tilrettet kode placeres udenfor som ”udvidelser”; altså Extensions. Det vil sige at alle de tilretninger du får lavet i fremtiden vil ligge i en lille ”kasse” ved siden af ”Dynamics NAV kassen”; der er blot et lille ”forbindelse” fra Dynamics NAV-kassen til Extensions-kassen så Dynamics NAV altid ved hvor den skal finde sine tilhørende ”kasser”. Når dit system skal opgraderes så lægger din NAV leverandør hele den nye standard Dynamics NAV i dit system og alle er glade for alle de tilretninger som er lavet i din database virker 100% som før og bedst af alt; det tager et ”split-sekund” at opgradere dit ERP system til nyeste version.

Så hvis du benytter en ældre version end Dynamics Business Central så vil jeg anbefale dig at tage en snak med mig om dine muligheder. Ønsker du at blive opgraderet så vil jeg mægtig gerne give et bud på den omkostning. Prøvekonverteringen viser hvor lang tid det vil tage at konvertere din nuærende løsning og prøvekonverteringen kan bruges til at undervise dine ansatte med jeres data; altså jeres kunder, leverandører og for eksempel varer.